Tuesday, December 25, 2007

Julafton

Igår var det julafton. Äntligen till min kära sons stora glädje. Vi firade julen hemma hos Andreas bror Fredrik, hans Linda, lilla Felix och Mille. Mina kära svärföräldrar och Andreas och Fredriks mormor Inga kom också. Tillsammans lagade vi till maten även om mycket var förberett. Som vanligt åt man mer än man egentligen borde och blev proppmätt. Det var allt ifrån julskinka, sill, jansson, bruna bönor, sylta, rökt lax (Som Fredrik gjort själv) och så vidare till dopp i grytan. När tomten (en utklädd farfar) kom blev Oliver alldeles till sig. För första gången blev han inte rädd för tomten. Jag kan inte förstå att han inte märkte att det var en utklädd farfar, eftersom det syndes ganska väl, men han var väl så fokuserad på att det var tomten och på alla paket under granen. Det var kul att se att Oliver var uppriktig tacksam över sina julklappar, ingen girighet där inte. På eget bevåg gick han runt och gav alla en julkram. Lite senare fikade vi. Kladdkaka, grädde och hallon från svärmor, prinsesstårta från Inga och så hade jag med mig en italiensk julkaka, Pandoro. Pandoro har jag inte ätit sedan julen 1996 när jag bodde i Neapel, och det var lika gott nu som då. Man är inte överens om kakans ursprung, men en teori är att den kommer från republiken Venedig på 500-talet. Vem vet? Gott var det i alla fall. På kvällen gick vi vidare till mina föräldrar där också farmor, faster och kusiner var, förutom alla mina bröder förstås. Det blev skinkmacka och så tittade vi på Hälsoresan med Lasse Åberg. Framåt tolv, halvett bar det hemåt och bums i säng. Mätta, glada och belåtna efter en riktigt bra jul. Tack Fredrik och Linda för att ni bjöd in oss till jul!!! En fortsatt god jul till alla!

3 comments:

Fröken Isakson said...

Tack själva, så himla mysigt att ni kom =). Som sagt, lyxigt att fira jul med en kompis ;-) också. Kram

Fröken L said...

Fröken I: visst har vi det bra som får fira jul med en kompis.
Kram dila

Fröken L said...

Fröken I: visst har vi det bra som får fira jul med en kompis.
Kram dila

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho