Friday, January 01, 2010

Indiskt


På annandag jul var vi bjudna på mat hemma hos mina föräldrar. Och som ombyte till all julmat bjöds vi på indiskt. När jag år 2000/2001 bodde i Sydney blev det en hel del indiskt till lunch. Längs Oxford Street fanns ett stort utbud av små indiska restauranger med både god och billig mat, perfekt för en student som jag var då. Var och varannan lunchrast slank jag och mina tjejkompisar in på något litet indiskt hak för lite god och kryddstark mat. Vi fick snabbt våra favoriter. Maten mina föräldrar bjöd på var supergod så därför tänkte jag dela med mig av receptet. Middagen bestod av sött ris, kyckling och bönor. Denna rätt kräver lite förberedelse och tar lite tid att laga men det är det mödan värt.

Smaklig måltid!

Oxford Street, Sydney


Sött gult indiskt ris, 4 portioner
1/2 tsk saffran
2 msk varm mjölk
2 1/2 dl basmatiris
50 g smör
4 kardemummakapslar
2 1/2 cm kanelstång
1/4 tsk gul hushållsfärg
3 dl vatten
1/2 tsk salt
1 dl socker
20 g flagad mandel
1 msk russin


Låt saffran bli mörkt i en stkepanna och rör sedan ut den i mjölken. Låt blandningen stå i tre timmar. Skölj riset ordentligt. Sätt ugnen på 150 grader. Smält smör i en ugnsfast gryta, tillsätt kanel och kardemumma. Tillsätt riset och låt det steka. Tillsätt vatten, hushållsfärg och salt. Låt riset koka tills vattnet absorberats. Häll på safransmjölken, socker, mandel och russin. In i ugnen och låt stå i ca 30 minuter. Häll upp riset på ett serveringsfat. Servera tillsammans med kycklingen och bönor.


Kyckling, 6 personer
1 msk mald spiskummin
1 msk paprikapulver
1/2 tsk cayennepeppar
1 msk gurkmeja
1- 1 1/2 tsk nymald svartpeppar
2 1/2 - 3 tsk salt
2-3 pressade vitlöksklyftor
6 msk pressad citron
3 msk olja
1 1/2 kg kycklingfilé
grönsaksbuljong
3-5 dl grädde
maizena

Blanda ihop kryddor, vitlök, olja och citron. Gnid in kycklingen i marinaden och låt stå 3 timmar. Sätt ugnen på 200 grader. Ugnsstek kycklingen tills den är klar. Gör sås på skyn, grönsaksbuljong och grädde (7 dl vätska, redd med maizena ger lagom med sås). Krydda extra om det behövs. Servera kycklingen i en skål eller på ett uppläggningsfat, häll såsen över.

Bönor, 4 personer
500 g brytbönor
4 msk olja
1 msk svarta eller bruna senapsfrön
4 finhackade vitlöksklyftor
1/2 - 1 torkad chili som krossas grovt i mortel
1 tsk salt
172 tsk socker
svartpeppar

Rör ihop alla kryddorna. Koka bönorna och lägg sedan upp på ett fat. Häll över kryddblandningen.



1 comment:

Susann said...

Det ska jag nog pröva faktiskt... Alltid kul att pröva något nytt!

God fortsättning på dig! *kram*

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho