Wednesday, April 21, 2010

Pelargoner



Pelargonium Patricia Andrea
Pelargonium Lavender Lad.

En blomma som jag har lärt mig att älska i vuxen ålder är pelargonen. När jag var liten tyckte jag att det var en ful blomma som gamla människor hade. Och nu är jag där själv! ;) Tyvärr är jag en novis som inte kan speciellt mycket förutom det lilla jag har läst på. I Pelargonsläktet förekommer fler än 250 olika arter, de flesta kan man hitta i södra Afrika. Pelargonen har fått sitt namn från fröställningens speciella utseende. De har långa näbbliknande spröten som får en att tänka på fågelnäbbar. Ordet pelargon kommer från grekiskans pelargos som betyder stork. Min favorit bland pelargonerna är Mårbackapelargonen som jag tycker är jätte vacker. Jag hade en för några år sedan men det överlevde inte då jag råkade glömma den utomhus när kylan kom. Till helgen ska jag åka och köpa mig min favorit, och kanske en bok om pelargoner så att jag kan lära mig mer. Vad säger ni, är det tantvarning när man gillar pelargoner???

Mårbackapelargoner i vitt och rosa.
Bilder: www.odla.nu

2 comments:

Malin said...

Haha, vad härligt att läsa dina ord om pelagonier, för det hade lika gärna varit jag som skrev :-)! Har senaste åren börjat älska denna "tantblomma" som farmor hade när jag var liten och ska i år, första hela sommaren i vårt hus, köpa egna. Är lite nervös, tänk om dom är svårskötta, jag har inte direkt vad man kallar "gröna fingrar"...

Fröken L said...

Malin: Vad kul att det är någon mer än jag som gillar pelargonier. Jag har tyvärr inte heller speciellt gröna fingrar men vi gör väl ett försök!?!

Kram Dila

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho