Saturday, October 02, 2010

Ceasar...


Igår kväll var vi hembjudna till Linus, Marika och lilla Elsa för lite fredagsmys. Oliver hade följt med farmor och farfar hem till Julita så det var bara jag, Andreas och Hilmer som knallade iväg i höstmörkret. Kvällen blev supermysig och det bjöds på mumsig Ceasarsallad och vitlöksbröd, Idol och trevligt småprat. När klockan närmade sig tolv var det dags att knalla hemåt och både mössan och fingervantarna åkte på då det var riktigt kyligt ute. Det märks att hösten är här på allvar nu, temperaturen har sjunkit rejält och vi har haft frost ute de sista två nätterna. Sommarkläderna är nedpackade och uppburna på vinden i väntan på varmare tider.

 Bild: www.smh.com/au
Ceasarsallad är riktigt gott och något som jag bara ätit tre gånger i mitt liv. Första gången jag åt denna sallad var på Kingsford Smith International Airport i Sydney, Australien. Jag bodde i Sydney och pluggade turism, nu var jag på väg hem till min morfars begravning. När jag kom till flygplatsen och skulle checka in fick jag reda på att flyget var försenat på grund av tekniska problem. I väntan på avgång fick alla resenärer en voucher till restaurangen då det skulle ta ett par timmar att åtgärda felet. Jag började prata med en tysk man i 45 års åldern som också skulle med samma flyg. Tillsammans tillbringade vi de fem timmar vi fick vänta på avgång, tid som vi spenderade i restaurangen. Detta var första gången jag åt Ceasarsallad och jag kommer ihåg hur gott jag tyckte det var. Tysken och jag hade sällskap ända till London (via Hongkong) innan jag fortsatte till Stockholm och han till Frankfurt. Jag fick veta att han arbetat på ett telecomföretag i Sydney ett par månader och nu skulle hem till sin fru och sina barn i Frankfurt. Ett kort möte, intressant, livsöden, ett hej då i London och sen aldrig mer. Tänk vad fascinerande det är med alla tillfälliga möten man gör i sitt liv, människor man träffar för ett kort ögonblick för att aldrig ses igen. Men ändå finns dessa möten kvar i ens inre som ett suddigt minne.

 Bild: www.fridays.se
Andra gången jag åt Ceasarsallad var på TGI Friday´s i Kungsträdgården i Stockholm. Jag, Andreas och svärmor hade tagit tåget upp för att gå på Kungliga operan och se La Traviata. I väntan på att föreställning skulle börja passade vi på att äta på Friday´s. Salladen smälte i munnen; krispig sallad, knaprig bacon, kryddig kyckling, krutonger och den härliga sältan i dressingen. Mmmm, vad gott! Sen vidare till operan. En härlig föreställning på italienska, guld och rött, vin i pausen, alla finklädda människor, spanande efter kändisar... Tröttheten som satte in på tåget hem med huvudet fullt av underbara upplevelser.

Tredje gången jag åt Ceasarsallad var alltså igår och jag måste säga att bror min gjorde en jätte smarrig sallad. Så god att jag måste kräva honom på receptet och försöka göra salladen själv...

No comments:

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho