Friday, October 15, 2010

Fredag!


Tänk att det redan är fredag igen! Ibland undrar man vart veckan har tagit vägen. Den bara rusar förbi. Denna vecka har vi haft flera underbara höstdagar med solsken och frisk luft och jag har njutit av varenda sekund. Jag har kommit på att hösten nog är min "blommningstid" då jag blomstrar som allra mest. Jag gillar sommaren också men eftersom jag är så ljus i skinnet så har jag alltid fått hålla mig mest i skuggan och inte kunnat njuta till 100 % av solen (vilket i för sig är bra ur hälsosynpunkt). Jag gillar också värmen och de ljusa dagarna och nätterna. Men det är allt något speciellt med hösten. I lördags när vi var på Elsas dop blev Hilmer lite kinkig i kyrkan så jag gick ut med honom. Kyrkan ligger på en höjd och nedanför breder åkermark ut sig. De stora ekarna runt kyrkan och kyrkogården brann av gult, rött och orange i solskenet och rätt som det är kraxar det till i luften ovanför mig och över mitt huvud kommer en hel svärm av kanadagäss flygande i v-formation. Det var alldeles magiskt! Att kylan kommer och att mörkret sänker sig över oss gör mig inget. Då får jag boa in mig och tända massor av ljus. Denna tid fram till nyår är jätte mysig. Däremot har jag svårt för den kalla sega vintern efter nyåret. Den segar sig fram tills våren knackar på dörren och då blir jag pigg och glad igen. Jag undrar vad det är som gör vilken årstid man gillar mest, om det har någonting att göra med när man fyller år? Jag fyller år den 2:a november så det kanske har något med det att göra att jag gillar hösten så mycket. Vem vet? Vad tror ni? Appropå födelsedagar så är det inte så långt kvar till min 34:e. Numera så är födelsedagsfirandet inte lika speciellt som när man var yngre och gudskelov så har åldersnojjan försvunnit. Även om jag ibland kan undra var åren har tagit vägen och kan häpna över att jag numera är tvåbarnsmamma. Allt som har hänt i mitt liv, både positiva och negativa händelser, har format mig till den jag är. Nu börjar jag någonstans känna att jag har landat i den person som jag är idag, även om jag hela tiden försöker att utvecklas. Jag har två underbara barn och en fantastisk sambo som jag älskar över allt annat, jag har hittat min yrkesprofession som jag trivs i och jag har underbara människor i vänner och familj runt omkring mig. Så för en gångs skull är jag inte stressad nu när min födelsedag närmar sig med stormsteg. Oliver har lovat att hjälpa mig att baka och vi har redan bestämt vad vi ska trolla fram. Däremot tycker jag det är svårt när folk runt mig frågar vad jag önskar mig i present. Det viktigaste är ju att jag och alla mina nära och kära får vara friska och må bra. När det kommer till materiella ting så har jag nästan allt jag vill ha. Men måste jag säga något så gärna ett par varma tofflor till mina kalla fötter, presentkort på Åhlens (finns både fina saker och kläder), böcker (går aldrig att få för mycket av), ett par nya löparskor (mina är över 10 år gamla och börjar bli rejält utslitna) eller presentkort i någon klädaffär som kanske Lindex, H&M eller Elin Maria Boutique (som småbarnsmamma handlas det inte speciellt mycket kläder och nu när kroppen börjar sätta sig igen är det nya storlekar som krävs!). Men som sagt, det viktigaste är inte matriella ting för när det väl kommer till kritan så är det våra nära och kära som spelar roll. Idag är det redan fredag. Oliver slutade tidigt och när han kom hem från skolan bakade vi våra goda kladdkaksmuffins som vi ska njuta av ikväll. När Andreas slutar jobbet ska vi åka och storhandla och sedan blir det fredagsmys för hela slanten. God mat, ett inspelat avsnitt av naturprogrammet Life (SVT) som Oliver älskar och så lite Idol. Imorgon är det dags för dop igen i samma kyrka som förra helgen. Nu är det min vän Linda B:s son Lukas som ska döpas. Efter dopet bär det av till svärföräldrarna för lite lantluft.
Hoppas ni alla får en underbar helg! Och vilken "blommningstid" har ni?

Bild 1: Privat (Made by Dila)
Bild 2: www.weheartit.com

5 comments:

Malin said...

Idag så har vi en underbar höstdag här, säger tom jag som inte uppskattar hösten egentligen.
Tänkte på det du skrev hos mig häromdagen, tror vi är ganska lika med det bagaget vi bär med oss, känns skönt att kunna dela vissa erfarenheter och ge råd och pepp som vi gör. Uppskattar verkligen din "vänskap"( för visst känns det som om det är det man blir med en del bloggvänner, riktiga vänner?), ville bara tala om det!
Ps. Kan inte du dela upp dina texter i lite mera stycken, jag har lite svårt att läsa annars... *rodnar* Ds
Kram

Unknown said...

Du har en award att hàmta hos mig.

matts said...

Du har fina bilder ,,,Gör några mellanrum i texten så är det inte så svårt att läsa

Ferferi i Paris/Göteborg said...

Vilka härliga höstfoton du lägger upp hela tiden! Du msåte be om ursäkt för dåligt kommenterande på sista tiden, varit så hemkt mycket i Ferferiland att jag knappt ens hunnit blogga som du märkt... Hoppas på bättring när jag fått ordning på hur jag ska planera allting och få det att gå ihop, lovar! Under tiden så blir jag lika glad varje gång jag får en kommentar av dig. Du är så uppmuntrande och fin så det finns inte!!!!

Fröken L said...

Malin: Jag uppskattar också din vänskap! Det känns verkligen som om vi är lika i mycket och peppande ord från dig värmer. Lovar att dela upp mina texter. =)

Johanna: Tack så jätte mycket!

Matts: Tack! Lovar!

Ferferi: Tack! Ingen fara, ibland räcker tiden helt enkelt inte till. Kul att mina kommentarer värmer, de kommer direkt från hjärtat.

Kram Dila

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho