Sunday, April 01, 2012

Citronträdet innan det blev omplanterat i ny kruka.

Blommorna doftar ljuvligt.
Första citronen.

Jag har med åren lärt mig att älska söndagar. Tidigare var det en dag som var förknippad med en massa ångest, särskilt framåt eftermiddagen och kvällen när man sakta insåg att helgen strax var över. Nu är det en dag som jag uppskattar och njuter av. Söndagen är den enda dagen på veckan som vi alla är lediga tillsammans (Andreas jobbar ju halva lördagen) och därför är söndagen den dag som vi prioriterar att vara tillsammans hela familjen. Idag har vi hunnit med en hel massa saker. Tack vare Andreas, fick jag en skön sovmorgon vilket var välbehövligt. Förmiddagen ägnade vi åt att pyssla lite hemma. Vid lunch bar det av ner på stan där vi uträttade några ärenden och inhandlade byxor till både Andreas och Hilmer. Vi mötte upp med Linus, Marika och Elsa för en mysig fikastund på stan. Det var trevligt och vi fick höra om deras flyttbestyr i går. Efter fikat åkte vi till Plantagen och sen Växtriket (där vi också sprang på moster G och kusin Moa) där köpte vi skydd till pallkragarna (så att inte rådjuren ska äta upp det vi odlar, de har redan smaskat av mina penséer), ny innerkruka, ytterkruka, citrusjord (till citronträdet), tulpaner och påskliljor. När vi kom hem lagade Andreas hemmagjord pizza av degen som stått och jäst sedan i morse. Hilmer har varit lite kinkig och mammig hela dagen och inte velat äta något mer än frukost, en banan och en festis. Han har ingen feber och jag misstänker att det är nya tänder som spökar. Snön har vräkt ner hela eftermiddagen och kvällen så då har jag passat på att tända ljus och beta av rättningshögen. Nästa vecka har eleverna påsklov men jag ska jobba några dagar (mån-ons). Imorgon åker jag in till jobbet och pluggar på förmiddagen och vid lunch har jag ett möte med Socialtjänsten. Nu tänkte jag krypa i pyjamasen, måla naglarna och ägna mig åt min bok. Med andra ord söndagsmysa...

3 comments:

Malin said...

Så är det ju, man får anpassa sig efter hur livet ser ut just nu och nu så har ni söndagen tillsammans, då är det underbart att ni gör det bästa av den!
Skönt med lite ledigt nu kan jag tänka? Även om du ska jobba några dagar.
Sv. Själva pastejen var inte god, tror man behöver vispgrädde för att så pass mycket mörk choklad ska bli god i en s.k mousse, den var väldigt hård och hallonmarmeladen "tog över" helt.
Kram

Ellinor said...

Jag har sällan söndagsångest, men däremot brukar jag vara lite söndagsseg. Kan liksom inte ta mig för särskilt mycket. Igår blev det lite välbehövligt pyssel hemma, några promenader och en fika tillsammans med en vän.
Hoppas du får en fin vecka!
Kram

Fröken L said...

Malin: Mm, det ska bli skönt med lite ledighet efter alla utvecklingssamtal och allt. Ja, allt för mycket mörk choklad är inte gott, då behöver man något som lättar upp det.

Ellinor: Jag brukar också vara lite söndagsseg men det har faktiskt blivit bättre med åren. Nu försöker jag ta vara på dagen så mycket som möjligt utan att för den skullen stressa ihjäl mig. Man måste få ta det lite lugnt också.

Kram Dila

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho