Wednesday, April 09, 2008

This is me

Jag har blivit utmanad av Mia att göra en lista av mig själv i alfabetsform. Måste säga att det var inte det enklaste att göra. Skickar utmaningen vidare till den som känner sig manad. Håller med Mia om att det är de små unika sakerna som gör en personlighet.

This is me:
A: Andreas, min älskade sambo och pappa till mitt barn. En riktig retsticka som kan göra mig galen ibland. Delar mitt intresse för fotboll.
B: Böcker. Jag är en riktig bokmal som slukar böcker i ett rasande tempo.
C: Citron, jag älskar citron i alla dess former. Det absolut godaste med citron är Limoncello.
D: Drömmar, både på natten och på dagen. Minns nästan alltid vad jag drömt på natten och på dagarna dagdrömmer jag om mitt framtida hus i Italien, där jag skriver på min bok, dricker gott vin och äter god mat.
E: Envis, en egenskap min son ärvt från mig. Tyvärr är min sambo lika envis som jag vilket ibland leder till onödiga konflikter.
F: Familj. För mig är familjen allt. Mina tre bröder Linus, Max och Olle. Som storasyster älskar jag dem till universum och tillbaka och oroar mig för dem stup i kvarten. Mina föräldrar, mormor, morfar (som vakar över mig från himlen), farmor, svärföräldrarna.... Utan familjen skulle det finnas ett tomrum.
G: Gröna växter. Min dröm är att ha ett helglasat uterum/vinterträdgård med massor av gröna växter, gärna exotiska. En skön soffa där jag kan sitta bland mina växter och läsa och koppla av.
H: Hypokondriker. Har nog haft de flesta sjukdomar en människa kan ha, även de mest sällsynta. Trots det lever jag i allra högsta grad och är frisk som en nötkärna.
I: Italien. Landet i mitt hjärta. Älskar maten, kulturen, språket, musiken...you name it.
J: Jordgubbar, mjölk och socker. Mums fillibabba.
K: Kläder. Jag älskar kläder och framför allt att sy dem själv. Det finns inget bättre än att se ett plagg växa fram från idé till färdig produkt.
L: Linda. Mitt namn och tre av mina vänners namn. Linda i Uppsala är min allra bästa vän sedan snart 25 år. Hon är min stora idol.
M: Mamma. Jag är en riktig morsgris trots att jag passerat 30. Pratar med mamma i telefon i princip varje dag. Älskar och hatar henne, för det finns ingen som kan göra mig så arg som min mamma. Beundrar henne för den fantastiska människa hon är.
N: Natur. Trots att jag är en stadstjej så älskar jag naturen. Det är skönt och rogivande att befinna sig i naturen, det är här som den absoluta närvaron gör sig gällande.
O: Oliver, min underbara son. Han är det som jag är mest nöjd över i mitt liv. Jag är fortfarande lika fascinerad över att jag har gett liv till en sådan fantastisk varelse.
P: Prestationskraven är höga på mig själv. Har svårt att vara nöjd med det jag gör. Försöker lära min son att man inte alltid kan vinna utan så länge man gör sitt bästa är det gott nog. Något jag också måste intala mig själv.
Q: Que?
R: Romantik. Jag är en äkta romantiker ända ut i fingerspetsarna. Romantiska filmer är min grej trots att de oftast är förutsägbara och liknar varandra. Lyckliga slut och kärlek behövs alltid.
S: Sydney, min favoritstad. Bodde två minuter från Bondi Beach. Älskade att gå efter havet på eftermiddagarna när jag kom hem från skolan.
T: Te. Jag är ingen kaffemänniska utan te är mer min grej.
U: Umgänge med mina vänner Linda, Linda, Linda och Anna får mig att må bra. De älskar mig för den jag är, med alla mina fel och brister.
V: Vin. Vad går upp mot ett glas rött vin?
W: Watten. Är beroende av närheten till vatten, gärna havet.
X: X-amen. Till sommaren tar jag min gymnasielärarexamen. Skönt att 4,5 års studier är över. Trivs med mitt yrkesval och ser fram emot att tampas med eleverna.
Y: Yoga, en träningsform som får mig att må bra.
Z: Zzzzz, sova. Jag behöver mycket sömn för att fungera, annars blir jag ledsen och kinkig. Vill gärna få sova ut på morgonen och slippa gå upp tidigt.
Å: Ålder. Sedan jag passerade trettioårs-strecket har jag ojjat mig över min ålder. Jag börjar bli gammal.
Ä: Är bra på att skjuta upp saker. Får alltid allting gjort men oftast i sista sekund. Måste bli bättre på att vara ute i god tid.
Ö: Örebro. Min barndomsstad som jag fortfarande längtar tillbaka till. Det var där jag lärde känna min allra bästa vän. Favoritplatsen är Stadsparken och Wadköping.


3 comments:

Mia said...

Guud vad mycket vi verkar ha gemensamt! Först och främst har jag nu min familj i Örebro, fast jag inte själv är född här men systern min är hörselskadad och som du säkert vet är Örebro ett centrum för den världen.
Jag älskar hela MEdelhavskulturen också, södra Frankrike bodde jag i men hela regionen därnere är ju lite samma sak. Det här med livskvalité, vin, sol, god mat etc. Får jag bara lista en film för livet blir det Under Toscanas Sol. Jag ser väldigt mycket av mig själv i henne och hela filmen har ett sånt underbart budskap.
Frances Ford Meyers är lite av min husgud! Haha!
Vilka ämnen ska du lära ut i?
Visste inte att du bott i Sydney, hur kommer det sig? Du måste berätta mer om det, kanske lägga upp lite bilder?

Nate får komma hem till mig när han vill, han behöver inte ens inreda nåt! :)

Jisses långt inlägg men jätteroligt att du hakade på!
Ha de bra/Mia

Mia said...

Ja du, har fixat en uppsats, one more to go! Huh! Funderar på att bara slappa idag och köra igång igen imorgon, ibland måste man bara ladda batterierna lite.

Lycka till med dina uppsatser!

Ha de bra/Mia

Fröken L said...

Mia: ja vi har verkligen mycket gemensamt. Det var roligt!!! Jag ska bli lärare i svenska och historia om allt går enligt planerna och jag får ett jobb till hösten. Bodde i Sydney 2000/2001 och pluggade travel and tourism. Det var innan jag kom in på lärarbanan. Hoppas det går bra med dina uppsatser. Kämpar på med mina egna...
Kram Dila

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho