Tuesday, September 15, 2009

Tisdag

Dimman ligger tät utanför tågfönstret.
Klockan är inte mer än 06.00 och solen börjar att gå upp.
Bild tagen med mobilen.

I morse låg dimman tät när jag cyklade till tåget och för första gången denna höst hade jag vantar på mig. Termometern stod på hela 4.6 grader. Det blev en snabb cykeltur och jag hann precis på tåget innan dörrarna stängdes. Puh!!! Det har varit en ganska lugn dag på jobbet. Jag har hunnit fixat ordning lite i hemkunskapssalen och haft SO med min klass. Vi har precis påbörjat ett nytt tema som handlar om bland annat mobbning och ungdomsvåld. Igår på hemkunskapen med 9:orna så lagade vi ratatouille. Eftersom jag aldrig varken lagat eller smakat denna rätt förut så var jag spänd på resultatet. Eleverna var jätte duktiga och slutresultatet blev jätte bra. Det smakade fantastiskt gott och den franska grönsaksröran serverades med pasta (receptet kommer nedan). Idag på vägen hem blev tåget stående nästan 40 minuter på grund av signalfel. Det var varmt och syrefattigt på tåget så stoppet var inte särskilt kul. Men jag ska inte klaga, det är första gången i höst som det krånglar med tåget. Jag passade på att njuta av min bok som jag håller på att läsa nu; "Ett år i Provence" av Peter Mayle. En charmig och rolig bok. Nu ska jag lägga mig och läsa lite innan det är dags att släcka lampan och njuta av en välbehövlig skönhetssömn. Imorgon har jag nästan sovmorgon, jag kan åka med 7.06-tåget. Rena lyxen!!!

Ratatouille, 4 personer

1 gul lök

2-3 klyftor vitlök

1 aubergine

1 zucchini

1 röd paprika

1 grön paprika

1 paket krossade tomater

olivolja

salt och peppar

timjan

pasta


  1. Skölj och tärna grönsakerna i centimeterstora tärningar. Skala och hacka löken och vitlöken. Hetta upp en stekpanna med lite olivolja och stek löken på medelvärme tills den blir genomskinlig. Ha i vitlöken och rör om. Tillsätt aubergine samt lite mer olja, fortsätt sedan med paprikan och till sist zucchinin.

  1. Häll på krossade tomater, salta och peppra. Ha i timjan. Låt småputtra i ca tio minuter.

  1. Sätt på en stor kastrull med pastavatten. Salta och ha i en skvätt olivolja. När vattnet kokat upp har du i pastan. Rör om.

  1. När pastan är al dente häller du av pastan i ett durkslag. Häll tillbaka pastan i kastrullen. Häll på en skvätt olja och peppra lite grann.

  1. Servera pastan och ratouillen tillsammans på en tallrik.

Mina elever valde att ha i lite grönskaksbuljong för att få lite mer smak i grönsaksröran. Tyvärr hade vi ingen timjan utan valde oregano istället vilket smakade bra.


4 comments:

Lisa said...

Mmm... ratatouille! Det lagade vi mycket ett tag i Paris. Fast vi at det med kött eller kyckling.

Är nästan liten avundsjuk pa dina cykelturer pa morgonen, fast det är VÄLDIGT tidigt! Maste vara mysigt att möta morgonen sa där.

Kram Lisa

Stjärnor & Champagne said...

Ja fy det är tidigt på morgonen. Usch detta är inte min tid kan jag säga. Jag är en vår och sommar människa. Kallt och usligt, 4,6 grader fy sjutton. Mums det lät gott..

Kram till dig/ Anne

Linda said...

Usch vad tidigt! Fy farao för signalfel!!! När jag pendlade med tåg mellan Uppsala-Stockholm blev det signalfel nästan varje dag, höll på att bli tokig!
Ringer dig någon dag...
Kram Linda

Fröken L said...

Lisa: Det var första gången jag lagade och smakade ratatouille. Det var en positiv överraskning. Kan tänka mig att det är gott till kyckling eller kött, men vi fick tänka på skolans budget och köra med pasta istället. Jag börjar vänja mig vid de tidiga timmarna. Och det är mysigt att se soluppgången fladdra förbi utanför tågfönstret medan jag intar min frukost.

Anne: Jag är inte heller en morgonmänniska men det är bra att vänja sig. Det är i alla fall mysigt att möta soluppgången.

Linda R: Jag avskyr signalfel och tågstrul. Sitter och irriterar mig till tusen. Jag får försöka lära mig att koppla av istället. Hoppas vi ses snart.

Kram Dila

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho