Thursday, October 07, 2010

Regn, regn, regn...


 Idag har det regnat konstant hela dagen. Himlen är grå, grå och grå. Tur att träden lyser upp lite med sina vackra nyanser i gult, orange och rött. I morse var jag iväg och klippte mig vilket var välbehövligt. Passade också på att köpa lite inpackning till mitt torra hår. Annars har det varit lugnt idag. Skulle ha haft en fikadate med svägerskan men den blev inställd på grund av regn. Sitter och kollar igenom alla foton som ligger i datorn. Tänkte beställa några att rama in, framför allt foton från Hilmers första halvår. Häromdagen var Andreas duktig och backupade alla våra foton i fall någon av datorerna skulle krascha. Det skulle vara jätte tråkigt om alla foton försvann. Känner för att dra igång något nytt projekt men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag vill göra. Måla en ny tavla (har duk, färger och idé klart), ett nytt syprojekt, slipa min gamla skolbänk och måla den vit eller ta tag i min kappa som jag köpte i Milano för ett par år sedan och som behöver nytt foder.... Vet inte riktigt, jag får nog fundera ett tag till. Men det passar bra att dra igång nya projekt denna årstid när regnet faller utanför och man helst vill stanna inne.
Har ni några roliga höstprojekt på gång?

Mitt senaste målarprojekt. En tavla i vitt, svart och silver med motiv av Golden Gatebron i San Fransisco, Petronas Twin towers i Kuala Lumpur, Operahuset i Sydney, Eiffeltornet i Paris, Jesusstatyn i Rio de Janeiro, Colosseum i Rom och Frihetsgudinnan i New York. Jag är ganska nöjd med tavlan även om den inte blev riktigt som jag hade tänkt det från början. Nu ska jag bara köpa en tillräckligt bred tavellist och sedan komma på var den ska få stå.

En rolig sak som jag upptäckte när jag valde dessa motiv var att Jesusstatyn (Christo Redentor) i Rio står på ett fundament gjort av betong från Limhamn i Malmö och att delar av monumentet är byggt av Skånska cement. Operahuset i Sydney är täckt av 1056000 vita kakelplattor tillverkade av svenskt klinker med lera bruten i trakten kring Ekeby i Skåne av Höganäs AB. Arkitekten (Joseph Baermann Strauss) som har ritat Golden Gatebron har också ritat järnvägsbron över Trollhäte kanal i Vänersborg. Petronas Twin Towers I Kuala Lumpur har en stomme i huvudsakligen betong men stålet i byggnaden är svensktillverkat. Roligt eller hur?

Bild 1-3: www.weheartit.com
Bild 4-6: Privata (Made by Dila)

4 comments:

Sussi said...

Coolt att vi i Sverige faktiskt är ganska stora i byggvärlden! =D
Snyggt blev det! Kommer ihåg att du pratade om den där tavlan för lääängesedan på Fröslunda... =)

Ferferi i Paris/Göteborg said...

1. Vad duktig du är! Inte visste jag att du målade så fint. Mitt uppe i småbarnsliv och allt ;)
2. Vilka roliga anektoder, jag hade faktiskt ingen aning. Tänk vad mycket det är man inte vet om ändå men som man av en slump ibland stöter på och lär sig. Tack för informationen!

Malin said...

Vad duktig du är, jätteläcker tavla!
Jag orkar inte med några projekt i höst, räcker nog med att jaga Benjamin, sköta valpar och hålla hemmet någotsånär flytande...
Vi har några måsten i huset oxå som vi, framförallt om vi ska flytta, dvs sälja det, MÅSTE fixa så det får väl bli det isf...
Kram

Fröken L said...

Sussi: Visst är det coolt! Ja, det tog sin lilla tid innan idén kom på pränt. Den blev faktiskt ganska bra.

Ferferi: Tack! Det blir inte så mycket målande nu för tiden. Visst är det roligt när man av en slump stöter på rolig information.

Malin: tack så mycket! Att ta hand om valparna är väl ett fantastiskt projekt! Letar ni hus aktivt eller ligger det längre fram?

Kram Dila

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho