Monday, November 08, 2010

Fullspäckad helg

 Skuggspel

Ja, denna helg har verkligen varit fullspäckad och gick i ett rasande tempo. I fredags bakade jag hela dagen inför lördagens kalas. Det blev banankaka, lavendeldrömmar, limekokostoppar, kanelkakor och cupcakes. Andreas gjorde en pavlova (marängtårta), eller ja, faktiskt två. På kvällen var vi över till Linus, Marika och Elsa och blev bjudna på hemmagjord pizza med parmaskinka, färska champinjoner, paprika, ruccola och mozzarella och med en vitlökssås till. Det var hur smarrigt som helst. Fredagen var också speciell i dubbel bemärkelse. Å ena sidan var det Andreas och min förlovningsdag, fyra år sedan vi förlovade oss i Milano. Å andra sidan var det också min älskade morfars dödsdag, tio år sedan han gick bort. Både glädje och sorg med andra ord, precis som livet självt!

På lördagen gick förmiddagen åt att baka det sista och att städa. Alltid ute i sista sekunden men när klockan slog två och gästerna kom så var allt klart. Det var ett mysigt kalas och jag fick jätte fina presenter. Det enda som var tråkigt är att man aldrig hinner prata så mycket med alla som man skulle vilja. På kvällen blev det spontant middagsbesök av min kära vän Linda B med familj. Andreas bjöd på ugnspotatis, biff och hemmagjord bearnaissås. Sen satt vi vuxna och drack vin och småpratade till sena timmen medan barnen lekte.

Söndagen bjöd på strålande solsken. På förmiddagen var vi över till mina föräldrar och fikade. Pappa hade kommit hem från sjukhuset så det var kul att träffa honom. Oliver var glad över att morfar var hemma igen. Andreas och Oliver hade sin vanliga badmintonträning och då fick Hilmer och jag snällt stanna hemma eftersom det är punka på vagnen. Tänk vad beroende av vagn man är när man har småbarn. Hilmer ju blivit så pass stor och tung så att man inte går omkring och bär på honom hur länge som helst. På eftermiddagen kom lillebror Olle över och tittade på fotboll med oss. Andreas och Olles favoritlag Liverpool spelade mot Chelsea så det blev en hel del skrikande men matchen avlöpte väl eftersom Liverpool vann. Andreas bjöd sedan på Slottsstek, potatis och sås. När klockan slog 20.00 så sov jag djupt (först i familjen att somna). Helgens bravader hade tagit ut sin rätt.

I morse vaknade jag helt utvilad, kan inte komma ihåg senast jag kände så. Min förkylning sitter fortfarande i, jag snörvlar och harklar men i övrigt känner jag mig pigg. Dagens uppgift blir till att laga punkteringen på vagnen så att vi kan ta oss ut i solskenet. Hoppas ni alla haft en skön helg och att veckan blir toppen! KRAM

Fikabordet.
 Min fina glasflamingo från Åhlens
som jag fick i present av svägerskan med familj.
Lila Marimekkoskål från svärföräldrarna.
Varma tofflor från mina föräldrar och syskon.
 Svärmors fint komponerade blombukett.

Bilder:Privata (Made by Dila)

No comments:

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho