Thursday, January 20, 2011

Veckans nya...


Torsdagen blev dagen för veckans nya recept. Efter lite funderande och bläddrande i diverse kokböcker föll valet på en av mina nyare kokböcker; Una Bella Spaghettata, pastarätter från Neapel av Nikko Amandonico. Jag måste erkänna att detta är det första receptet som jag lagar ur denna kokbok. Receptet jag provade var Paccheri pasticciati, paccheri i krämig sås. Roligt var att Linus, Marika och lilla Elsa kom och åt med oss. Både vi och de gilla denna krämiga pastarätt. Vi hade inte paccheri hemma så jag körde med penne istället.


Paccheri pasticciati 
4 personer
  • 400 g paccheri (eller annan pasta)
  • 1 morot
  • 1/2 gul lök
  • 1 skalad vitlöksklyfta
  • 5 dl passerade tomater
  • färsk basilika
  • 100 g ricotta
  • 1/2 dl mjölk
  • 50 g nyriven parmesan
  • 20 g smör
  • salt och svartpeppar
1. Finhacka morot, lök och vitlök. Värm olivoljan i en kastrull och bryn de hackade grönsakerna på låg värme tills de blivit mjuka. Tillsätt de passerade tomaterna och hackad basilika. Låt det koka ihop till en tjock sås, ca 10 minuter.Smaka av med salt och peppar.
2. Koka pastan enligt anvisning.
3. Rör ihop ricotta, mjölk och riven parmesan i en skål. 
4. Häll av pastan ordentligt i ett durkslag och häll tillbaka i kastrullen. Häll över ricottablandningen över den varma pastan. Klicka över smöret och blanda ordentligt. Häll över tomatsåsen och några basilika blad och blanda. fortsätt att blanda så att all pasta täcks av såsen. Servera!


  

No comments:

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho