Thursday, February 03, 2011

Förra veckans nya.


Som jag berättat förut så försöker jag att laga ett nytt recept i veckan och hittills har det gått bra. Förra veckan blev det fisk, ett recept jag fick av min kära moster G. Denna rätt gillade vi allihopa, jätte mycket till och med, framför allt för styrkan. Här hemma hos oss gillar vi stark mat, Oliver också. Receptet var enkelt och gick snabbt, vilket är ett plus en vardagskväll. Jag satte på och kokade riset medan fisken blev klar. Jag följde receptet förutom att jag hade i lite mer vätska (vatten), vi gillar mycket sås, och så hade jag i en fiskbuljongtärning också för att få lite mer sälta och fyllighet i rätten.

Starka fisken
4 personer
  • 1 burk creme fraiche
  • 1 dl ajvar relish (stark)
  • 1 paket lax eller hoki
  • 1 påse bladspenat (färsk)
  • ca 250 g räkor
1. Rör ihop creme fraiche och ajvar i en låg kastrull eller en traktörpanna, koka upp.
2. Skölj fisken och torka torrt, skär i tärningar. Lägg i fisken i såsen och låt puttra på låg värme. Sjud i ca 5 minuter tills fisken är färdig.
3. Skala räkorna och vänd sedan i räkorna och bladspenaten. FÄRDIGT!

Smaklig måltid! 

No comments:

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho