Friday, February 25, 2011

Friday here we come...

 Statyn i parken har fått kläder i vinter också,
även om hon ser lite frusen ut ändå.

Äntligen fredag! Denna vecka har varit lång och innehållsrik och det är skönt att fredagen och helgen står för dörren. Efter jobbvecka nummer två är jag fortsatt positiv men oerhört trött i både huvud och kropp. I måndags hade vi elevkonferenser och gick igenom alla klasserna. Det var ett bra sätt att få lite mer koll på de elever som jag nu ska börja undervisa. På vägen hem höll jag på att missa tåget. Sen som jag var blev jag omkörd av tåget när det bara var några hundra meter kvar till stationen, så det var bara att springa fort som... Hade jag missat tåget hade jag fått vänta över en timme på nästa förutsatt att det var i tid. Med andan i halsen kom jag springande längs perrongen och den snälla tågvärden höll snällt dörren åt mig. Hon undrade om det var dagens motion. Dagens? Snarare de sista tio årens. Sen satt jag och frustade hela vägen hem och fick diverse konstiga blickar från mina medresenärer. Jag dålig kondition? Inte då! Resten av veckan har jag haft träningsvärk i mina ljumskar och ben. Kanske dags att ta tag i träningsbiten igen? Tisdagen och onsdagen ägnades åt utbildning av nya läroplanen Lgr11 och nya betygsystemet som kommer i höst. Torsdagen och idag har jag fått planera hemifrån, väldigt snällt av min chef vilket underlättade mycket med Hilmer. Det lär väl bli lite mer planering i helgen för att  jag ska känna mig lugn inför måndagen när alla lektioner drar igång, behöver friska upp minnet i så vitt skilda områden som Andra världskriget, Romarriket, Massmedia, Franska revolutionen, novellskrivande etc.



Igår kväll var jag och hämtade ut mitt bokpaket från Adlibris bokrea och det var som julafton att få packa upp alla böcker. Jag hade kunnat beställa hur mycket som helst men det gäller att tänka på plånboken och platsbristen också. De böcker som fick komma hem till mig var:
Mannen i mörkret av Paul Auster
En liten hattaffär på hörnet av Marita Conlon-McKenna
Anonyma skoälskares klubb av Beth Harbison
Den tionde gåvan av Jane Johnson
A year in the world av Frances Mayes
Hetta av Ian McEwan
En gnista av hopp, en hemlig dröm av Geraldine O´Neill
Slutet på Mr Y av Scarlett Thomas
Främlingen i huset av Sarah Waters
Vintage, en stilguide till Vintagemode av Marie Birdie
Men som sagt, jag hade kunnat beställa så mycket mer.


Nu på morgonen har vi hunnit vara ut till pulkabacken en sväng. Oliver åkte snowracer så att snön yrde och Hilmer satt i vagnen och skrattade och tittade på. Ikväll blir det nog fredagsmys med god mat (vad vet jag inte än) och Let´s Dance. Nej, nu måste jag återgå till Andra världskriget och titta lite närmare på nazismen och facismen. Hoppas ni får en underbar fredag!

3 comments:

Ellinor said...

Den "Vintage" funderade jag på att köpa...såg att en annan kompis gick i samma tankar. Hur är den? Är det en bra investering?

Hoppas att du får en underbar fredag!

Kram

Malin said...

Kan tänka mig att du är helt slut i huvudet av alla nya intryck, alla kunskaper som du måste damma av, av alla nya människor du har träffat, ska lära känna och kunna namnen på... Skönt med helg, att koppla av, varva ner. Gör inte för mycket nu under helgen bara, ta det lugnt oxå. Jag tänker på dig och saknar dina kommentarer och inlägg men förstår att orken tryter liksom tiden.
Kram

Fröken L said...

Ellinor: Jag har inte hunnit att titta igenom så noga men av det jag sett när jag bläddrat i den så tycker jag nog att det är en bra investering.

Malin: Ja, framför allt slut i huvudet. Har faktiskt hunnit koppla av en hel del i helgen även om söndagen har inneburit lite planering. Orken kommer förhoppningsvis tillbka bara jag kommer in i arbetet och vänjer mig vid allt det nya. Ska försöka kika in så mycket jag orkar och hinner.

Kram Dila

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho