Monday, August 22, 2011

Skolstart!

Haga Slott - Enköping

Idag har det varit skolstart för alla elever, både stora och små. Oliver började trean och jag kan knappt fatta att vår kille har blivit så stor. Men ännu har han inte blivit så stor att han skäms för sina föräldrar, Andreas fick följa med på uppropet. Tyvärr kunde jag inte själv vara med eftersom jag hade egna elever att ta emot. Det är tråkigt med lärarjobbet, att skolstarter och skolavslutningar alltid tenderar att vara samma tid som ens barns. Snart börjar väl Oliver bli för stor för att ha mamma och pappa hänga i hasorna och då kanske jag slipper det dåliga samvetet. Idag kom mina nya mentorselever, 30 stycken killar som började årskurs ett på gymnasiet. De var nog lika nervösa som jag. Men första dagen gick bra och det kommer nog att bli en jätte bra klass. Nya jobbet börjar börjar flyta på nu. Jag börjar känna mig lite mer hemtam och trivs med mina nya arbetskamrater. Jag måste dock bli bättre på att släppa kraven på mig själv, Rom byggdes ju som sagts inte på en dag.

Mina kära kollegor Madde och Inger.
 Kristin och jag.

 Förra veckan var vi iväg hela jobbet på kick-off på Haga slott utanför Enköping. Det var hur kul som helst, alltid skönt att komma bort och umgås utanför arbetet. Förutom konferens (lite måste man ju arbeta) så fick vi prova på att orientera utan karta. Japp, ni hörde rätt! Vi delades in i sex grupper där halva delen av ens grupp satt inomhus med comradio och karta och skulle guida utegruppen rätt till fyra olika kontroller. Varje kontroll innehöll en gåta eller kluring som gav en bokstav. När man tagit alla kontroller bytte ute- och innegruppen plats för att hitta ytterligare fyra kontroller. Sedan skulle alla bokstäver mynna ut i ett ord. Det gällde alltså inte bara att vara snabbast att hitta alla kontroller, rätt ord skulle också kluras ut. Jag kan säga att jag hade rejäl träningsvärk dagen efter (konditionen är med andra ord inte vad den har varit). På kvällen blev det lite bubbelbad och relax innan vi bjöds på en supergod trerätters-middag. Detta var en perfekt uppstart inför läsårsstart.

Annars har det varit rätt lugnt på vår gata i stan. Hilmer var lite hängig i helgen med feber och snuva. Förmodligen tänder på G för på söndagen var han pigg igen. Mycket tid går åt att packa, nu är det bara en dryg vecka kvar innan vi flyttar och får nycklarna till huset. Jag lovar, pics kommer. En annan kul sak som hände i helgen var att jag träffade min underbara bloggkompis Malin i helgen. Vi har känt varandra i drygt två år men aldrig träffats irl. Nu var hon här i stan på hundutställning så jag tog med mig killarna och gick dit. Det var superkul att äntligen träffas och få ett ansikte på varandra. Jag önskar bara att vi hade haft mer tid, kändes som om man hade tusen saker att prata om. Nästa gång hoppas jag att vi kan sitta ner i lugn och ro, äta god mat och dricka ett glas rött och bara prata utan något som stör. Nej, nu är det dags att krypa till kojs. Måste få min skönhetssömn, måste ju visa min bästa sida för mina nya elever. Natti, natti!

3 comments:

Malin said...

Klart det kommer bli bra på nya jobbet, trevliga arbetskamrater, goa elever och nära nya hemmet ;-).

Kan tänka mig att kaoset börjar stegra hemma nu, flytten närmar sig ju, tänk, snart bor ni där, hur underbart är inte det??

Det var jättekul att träffas i söndags, och som sagt, nästa gång kanske det kan bli lite längre, kanske tom våra kära makar kan vara med och vi äter och dricker gott. DET vore mysigt!

Kram

Linda said...

Vad snygg du är!!

Kul med orientering :-) Då fick du användning för de nya dojjorna.

Kramar

Fröken L said...

Malin: Ja, längtar tills vi flyttar. Det vore kul att träffas, äta något gott och snacka skit. Våra kära makar kan också få vara med. Det var superskoj att ses! Måste vi snart göra om.

Linda: Tack sötnos! Nya dojorna kom väl till pass men de var lite väl långsamma och orkeslösa. ;-)

Kram Dila

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho