Friday, July 06, 2012

Flädersaft


Jag har länge varit sugen på att prova på att göra egen flädersaft och med en fläderbuske som växer på tomten kan man inte göra annat. Eller ska vi vara petnoga så är det grannens buske som växer in på vår tomt. Men Andreas gick över och frågade snällt och vi fick ta så mycket som vi ville. Receptet som jag hittade på recept.nu var väldigt enkelt och smidigt. Nu har saften stått och dragit i fyra dagar och i morse silade jag av den och hällde upp den på flaskor. Trots att jag är partisk så måste jag säga att det blev en väldigt god saft och jag kan inte annat än att känna mig lite stolt. När vi var på utflykt idag så hade vi med oss saften och den slank ner tillsammans med goda ostfrallor. Ikväll ska jag ta en promenad och plocka mer fläderblommor och göra en ny sats, har tagit sikte på en buske som växer här i närheten.



Fläderblomssaft 
Denna sats ger ca 2 1/2 liter färdig saft

  • 30 st fläderblomsklasar
  • 3 st stora citroner
  • 1,5 liter vatten
  • 1,5 kg strösocker
  • 50 g citronsyra
1. Lägg blomklasarna i en rostfri hink eller en stor bunke som rymmer minst 5 liter (ett tips är att skölja av blomklasarna innan).
2. Borsta citronerna i varmt vatten och skiva dem i tunt. Lägg ner skivorna tillsammans med fläderblommorna.
3. Koka upp vattnet och rör ner socker och citronsyra.
4. Häll den heta vätskan över fläderblommorna och citronskivorna. 
5. Täck med lock och låt stå i 3 dagar. 
6. Sila den och häll upp den på väl rengjorda flaskor. 
7. Förvara i kyl. Den kan också frysas för längre hållbarhet. 


Bilder: Privata (Made by Dila)

No comments:

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho