Friday, June 12, 2009

Avsked och tårar

José och Mia blev kvällens stora vinnare
och belönades med varsitt godishalsband.

Jag och Kickie, min kära kollega som jag kommer att sakna.

Detta fina halsband fick jag av mina underbara elever.

Det har varit en tung vecka i många avseenden. Tung och sorglig men också rolig. I måndags hade vi avslutning för våra elever där niorna var sist ut med utspark och middag och sedan disco för åttor och nior. Det var roligt men också sorgligt. Sorgligast och jobbigast var att säga hej då till min klass som jag varit mentor för under ett år. Tufft att inte få följa dem under deras sista år i grundskolan. Jag hade skrivit personliga brev till var och en och när betygen och breven delades ut så kunde jag inte hålla tårarna tillbaka. Jag fick massor av kramar, ett jätte fint halsband som de skramlat ihop till och några rosor. På tisdagen var det avtackning med kollegorna och skolledningen. Det var också jobbigt men det sköna i kråksången var att vi var 11 stycken som avtackades så man slapp att stå ensam där framme. Sedan har dagarna gått i rasande fart. Rensning av mitt skrivbord bland annat som var som att bestiga Mount Everest. Nu är jag i princip klar men har lite finlir kvar att ta hand om. Igår kväll hade vi avskedsfest hemma hos Jossan för kollegiet och det var hur trevligt som helst. Fördrink i form av rosa skumpa, massor av pizza och en hel del Sing Star där Mia och José kammade hem första priset. De vann inte på poäng utan på underhållningsvärde och stil. Inget snack om saken. Kvällen som var jätte kul slutade dock i tårar när det var dags att säga hej då. Jag kommer att sakna mina underbara kollegor för trots att vi haft ett tufft år har vi blivit sammansvetsade och också haft mycket skoj i all bedrövelse. Jag ser fram emot nytt jobb till hösten men inom mig undrar jag hur det kommer att bli. Men än är det inte riktigt slut. Jag kommer att arbeta två veckor till på den sommarskola som vi har för våra elever som inte klarat godkänt i vissa ämnen. Sen blir det sommarlov och dags att säga hej då till mitt jobb på riktigt....

1 comment:

Susann said...

Så jäkla dumt att ni skulle ha avskedsfesten på en torsdag så jag var tvungen att åka hem halv tio och därför missa Josés omtalade "Baby baby...."! Syns att ni hade kul i alla fall! =)

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho