Thursday, August 12, 2010

Litteraturtips...

I förrgår var jag och Oliver till biblioteket och lämnade tillbaka våra böcker och passade också på att låna lite nytt. Oliver kör vidare på sin favoritserie LasseMajas Dektektivbyrå av Martin Widmark & Helena Willis. Denna gång blev det "Biografmysteriet" och "Campingmysteriet". Själv lånade jag också två böcker; "Vickis vintagebutik" av Isabel Wolff och "Mordet i Eiffeltornet" av Claude Izner. Jag började läsa den första boken i förrgår kväll när jag gick och la mig och jag fastnade direkt. Vilken underbar bok! Jag fortsatte att läsa igår på dagen och läste de sista kapitlen sent igår kväll. Måste säga att det är en av de bästa böckerna jag läst på länge.

Bild: www.adlibris.com

"Vickis vintagebutik" av Isabel Wolff
Vicki har efter att ha arbetat som chef för Sotheby´s kläd- och textilavdelning, sagt upp sig och förverkligat sin dröm; att öppna en secondbutik med vintagemode. Hon älskar att få ta del av kundernas liv och fantisera om klädernas historia. Hon möter Mrs Bell, en gammal dam som vill sälja hela sin klädsamling utom ett enda plagg, en blå liten barnkappa. Hemligheter ur det förflutna väcks till liv. Den gripande berättelsen från andra världskrigets Frankrike berör Vicki starkt och de båda kvinnorna visar sig ha mycket gemensamt, ett starkt vänskapsband knyts. Båda har gjort sig skyldiga till hemska svek och minnet plågar dem fortfarande. Om de lättar sitt hjärta för varandra kan de kanske få ro, den ena att snart dö och den andra att gå vidare med sitt liv och våga älska igen. 

"När man köper ett vintageplagg köper man inte bara tyg och tråd 
- man köper en del av någons förflutna"

"Vickis Vintagebutik" är en varm och tidlös feelgood roman kryddad med modehistoria och elegans, om kärlek och vänskap, om hur man försonas med det som varit och vilken betydelse ett klädesplagg faktiskt kan ha. Härliga och intressanta karaktärer, speciellt de två huvudpersonerna, som lyfter själva historien ytterligare. Boken är varm och välskriven.

5 comments:

Ferferi i Paris/Göteborg said...

Men herregud, dem där böckerna kunde vara mer träffsäkra måste jag säga. Vintage, franskt, mode, eiffeltornet. Båda verkar helt enkelt skrika mitt namn! Åååh... nu bidde jag hemskt nyfiken. Måste bara läsa klart min satans bok jag fastnat i och inte kan med att släppa...

Unknown said...

Vad jag saknar ett bar utbud av bòcker. Dessa ska jag notera och inhandlas i Sverige vid nàsta besòk. Tack fòr tipsen!

Underbart citat...

Malin said...

Innan Benjamin läste jag typ 5-6 böcker i månaden, nu ingen... orkar liskom inte. Men det kommer tillbaka sen igen, när han blir äldre, älskar att läsa!
Kram Malin

Susann said...

Kul att du hittade en bra bok! Det var längesedan jag läste en bok som jag blev helt uppslukad av...

Fröken L said...

Ferferi: Kan verkligen rekommendera dem!

Johanna: Varsågod! Visst är det ett härligt citat.

Malin: Visst är det härligt att läsa. Jag måste alltid läsa innan jag somnar. Det är min heliga stund, hur rött jag än är.

Susann: Visst är det roligt när man träffar rätt!

Kram Dila

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho