Friday, November 26, 2010

Böcker...


I förrgår beställde jag en trave böcker från Bokus. Det blev fyra böcker till mig, två till Oliver och en till Hilmer. Barnens böcker är julklappar. För alla er som känner mig så vet ni att jag älskar böcker och att jag älskar att läsa. Att läsa är lite som mitt livselixir. Det är det sista jag gör innan jag somnar och får jag läsa då sover jag sedan som allra bäst. Jag älskar bibliotek och bokhandlar. Älskar att gå omkring att känna och lukta på böckerna, lockas av framsidan och intresseras av baksidan. Jag har hur många böcker som helst och skulle vilja ha ännu fler. De flesta av mina böcker är nedpackade i lådor och står i källaren, utrymmet i lägenheten är tyvärr för litet för att alla ska få plats. Jag hade gett mig köpförbud på nya böcker för ett tag sedan men som sagts, i förrgår bröts förbudet. Jag tycker att det är jätte roligt att Oliver verkar gilla böcker och att läsa lika mycket som jag. Och jag älskar vår stund på kvällen då jag eller Andreas läser högt för honom innan det är dags för godnatt. Boken som jag håller på att läsa just nu, Nattåg till Lissabon av Pascal Mercier, är en av de bästa jag läst på länge. Sidorna suger tag i en och man vill inte släppa boken ifrån sig. Nu är det inte många sidor kvar, förhoppningsvis läser jag ut den ikväll. Det är så spännande och jag kan knappt vänta på upplösningen av historien. En recension kommer senare i helgen. Tills dess ett smakprov:

"När Amadeu läser en bok, sa en annan av lärarna, 
då har den inga bokstäver kvar när han är färdig med den. 
Han slukar inte bara innehållet, utan också trycksvärtan".
(s 137)

Jag vill gärna tro att det är likadant när jag läser. Åh, vad jag längtar tills mitt bokpaket kommer...

4 comments:

Freedomtravel said...

Visst är det härligt med böcker! Man får försvinna in i en annan värld för en stund.
Tack också för uppmuntrande kommentar på vår blogg! Det värmer.

Malin said...

Här älskar vi oxå att läsa och har två stora bokhyllor knökfulla av böcker plus flera kartonger ute i förrådet. Vi läser mest pocket, det är skönast, och jag kan läsa två-tre i veckan i perioder.
Kram

Fröken L said...

Freedomtravel: Ja, det är underbart att kunna besöka så många olika världar. Varsågod! =) Hoppas det ordnar sig för er!

Malin: Pocket är både smidigt att läsa och billigare att köpa. Bäcker kan man aldrig få för många av. =)

Kram Dila

Ellinor said...

Precis som du ser jag böckerna som ett nödvändigt ont i livet. Jag hade inte klarat mig utan dem och jag har alltid en vid min sida.
Kram

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho